Nowość w mojej kuchni - komosa ryżowa / quinoa

Uwielbiam testować wszelakie nowości w świecie kulinarnym. Produkty, które są czymś nowym dla mnie, choć często reszcie świata znane są od dawna.

Wpadam do sklepu z żywnością eko (i nie tylko) i szukam rzeczy, o których usłyszałam od znajomych lub wyczytałam gdzieś w sieci. Gdy już coś kupię, następuje okres "kwarantanny". Dany produkt musi poleżeć, a ja muszę dojrzeć do jego użycia. Mam w zanadrzu kilka takich nowości w związku z czym chcę rozpocząć na moim blogu taki mały cykl pod tytułem "Nowość w mojej kuchni". Mam nadzieję, że będzie to skuteczną motywacją do praktycznego podejścia do tematu i skrócenia czasu oczekiwania na użycie.



W dzisiejszym odcinku wystąpi QUINOA znana również jako KOMOSA RYŻOWA. Kilka dni temu ugotowałam ją po raz pierwszy i chętnie podzielę się z Wami wrażeniami.


Najpierw zacznę jednak od kilku słów na temat samej komosy - czym jest i dlaczego warto ją wprowadzić do diety naszej rodziny.

Nie jestem ekspertem zatem pozwolę sobie przytoczyć kilka informacji znalezionych w bezkresie internetu.

* Komosa ryżowa zawiera prawie 20% pełnowartościowego białka.
* Jest źródłem witamin C, D, E oraz witamin z grupy B.
* Jedząc komosę ryżową dostarczamy organizmowi takie pierwiastki, jak żelazo, miedź, wapń, potas, magnez, cynk, mangan i fosfor.
* Zawiera duże ilości błonnika.
* Komosa ryżowa to także silne przeciwutleniacze oraz nienasycone kwasy tłuszczowe (między innymi Omega 3).
* Ma niski indeks glikemiczny - uwalnia energię powoli.
* Jest produktem bezglutenowym.
* Można ją śmiało podawać niemowlętom.

komosa ryżowa biała
komosa ryżowa trójkolorowa

A jakie są moje pierwsze wrażenia i czy dam kosmosie ryżowej kolejną szansę?
Otóż ugotowałam ją według instrukcji podanej na opakowaniu, tzn. przepłukałam wodą, a następnie gotowałam do miękkości w proporcji 1:2 (1 część komosy na 2 części wody) z dodatkiem sporej szczypty soli. Gotowało się to ok. 15 minut. Już w trakcie gotowania wyczuwalny był średnio przyjemny zapach, kojarzący mi się, nie wiedzieć czemu,  z karmą dla ptaków oraz z amarantusem (jak się później okazało obydwie rośliny są spokrewnione). Pomyślałam jednak, że nie należy oceniać książki po okładce, mając nadzieję, że zapach nie do końca przełoży się na smak. Ugotowane ziarna zwiększają swoją objętość kilkukrotnie i przypominają nieco ziarno kaszy jęczmiennej.

                                                              ugotowana komosa ryżowa                                                                                                                                                                                                                                                                    źródło: Internet
Kiedy spróbowałam gotowej komosy, poczułam lekki aromat drażniącego mnie wcześniej zapachu oraz nieco gorzkawy posmak - powinnam lepiej przepłukać ziarno przed gotowaniem, cóż, teraz będę wiedziała. Ogólne wrażenie było średnie. Przygotowana komosa miała być dodatkiem do mielonego mięsa w sosie pomidorowym z soczewicą. Dla Stasia natomiast ugotowałam warzywa na parze - brokuły, kalafior i marchewkę. Przyznam szczerze, że w obydwu kombinacjach komosa wypadła bardzo pozytywnie. Nie było czuć tej lekkiej goryczki. Obaj moi panowie zajadali ją ze smakiem. Stachu jest z natury mało wybredny, ale za to Pan Mąż ma podniebienie niczym francuski piesek. Mi również bardzo smakowało. Zosia jako jedyna jej nie jadła, ale jak znam swoją córkę, na pewno byłaby na tak. To wszystko składa się na jednoznaczny werdykt - komosa ryżowa, tudzież quinoa, z pewnością nie raz wystąpi w moich kulinarnych przygodach. Na pewno przygotuję jakąś zdrową i pyszną sałatkę lub wypróbuję na słodko z owocami. Przepisów jest całe mnóstwo. Na ugotowanie czeka jeszcze quinoa trójkolorowa, ale nie spodziewam się, aby wypadła gorzej od swej białej siostry. To jednak się okaże za jakiś czas i pewnie nie omieszkam wam o tym napomknąć.

A Wy znacie komosę ryżową? Lubicie?

4 komentarze:

  1. Szczerze ? Nigdy jeszcze nie próbowałam :) Ale .. kto wie ? może czas wypróbować ? :)
    Pozdrawiam
    Karolina : http://labarbaretta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam spróbować. Nawet jeśli jej nie pokochasz, to z pewnością nie będziesz żałowała, że spróbowałaś :)

      Usuń
  2. Wygląda fajnie, choć ten opis o karmie dla ptaków mnie rozwalił. :D

    OdpowiedzUsuń

Drogi czytelniku. Jeśli masz ochotę pozostawić komentarz, zrób to śmiało. Będzie mi bardzo miło. Pamiętaj jednak, że nie toleruję szeroko pojętego chamstwa. Na konstruktywną krytykę zawsze znajdzie się tu miejsce :)